بهشت زهرا، مکانی است که در آغوش زیبایی‌ها و ارامش اعتقادات دینی و معنوی جمع می‌آورد. این مکان مقدس، جایی است که سنگ‌های قبر، نمادهایی از وفاداری، معنویت، و ارتباط عمیق با مرحومین، به دلخواه زیبایی‌هایی از هنر و مفاهیم دینی را به تصویر می‌کشند. در این فضا، ابعاد سنگ‌ قبر در بهشت زهرا نه تنها از نظر فیزیکی بلکه از منظر معنوی و هنری نیز معنی دارند.

ابعاد سنگ قبر

ابعاد سنگ قبر

هر اندازه‌ای که به سنگ قبر اختصاص می‌یابد، داستانی خاص از زندگی و انسانیت را با خود می‌آورد. این ابعاد متفاوت، از کوچکترین جزئیات تا بزرگترین مفاهیم، نقش مهمی در ایجاد ارتباطی عمیقتر با گذشته، ارمغانات مذهبی، و زیبایی هنری دارند. در این مقاله، به بررسی دقیق این ابعاد می‌پردازیم تا از زاویه‌های مختلف، رازها و زیبایی‌هایی که در سنگ‌های قبر به دلخواه نهفته‌اند، باز کنید.

قوانین بهشت زهرا جهت نصب و ابعاد سنگ قبر

قبل از سفارش سنگ مزار و قبر باید نسبت به آشنایی با قوانین جاری در بهشت زهرا و آرامستانی که جهت نصب سنگ قبر میخواهید اقدام کنید ، اطلاعاتی کسب کنید . در هر آرامستان قوانین مختلفی برای نصب و ابعاد سنگ قبر وجود دارد . در مقاله ای با عنوان قطعات بهشت زهرا به بررسی تاریخچه و قطعات موجود در این مکان پرداخته ایم ، پیشنهاد میشود این مقاله نیز خوانده شود .

طبق قوانینی که شهرداری تهران به عنوان متولی بهشت زهرا برای نصب سنگ قبر و دیگر موارد مزار وضع کرده است ، بازماندگان موظف به رعایت این قوانین میباشند . این قوانین شامل موارد زیر میباشد :

  • نصب هر گونه نیمکت، پایه چراغ، کتیبه، گلدان در هر شکل و اندازه در هر یک از قطعات ممنوع است. چرا که ممکن است به قطعات آسیب وارد کند و باعث نشست زمین و در نهایت شکستن سنگ ها شود.
  • همچنین ساخت باغچه و چاپ تصاویر بانوان بدون رعایت موازین اسلامی و حکاکی اسما الهی و آیات قران مجید بر روی سنگ قبر ممنوع است. جهت چاپ عکس بانوان بر روی سنگ قبر باید عکسی انتخاب شود که چهره ساده، بدون آرایش و با حجاب کامل باشد. در غیر این صورت اجازه نصب سنگ قبر داده نخواهد شد. همچنین از آنجایی که سنگ روی زمین قرار دارد و ممکن است روی آن پا گذاشته و سبب هتک حرمت شود، نباید روی سنگ مزار اسما جلاله مانند الله و آیات قرآن نوشته شود.
  • ابعاد سنگ قبر برای قبور یک طبقه 100*50 سانتی متر مربع و برای قبور دو طبقه و سه طبقه در فاز یک و فاز سه 60*180 سانتی متر مربع باید باشد. در صورت عدم رعایت ابعاد، ابتدا به وارث متوفی اعلام می شود و درصورت تغییر ندادن ابعاد سنگ مورد نظر توقیف می گردد.
  • قطعات 96، 99، 105 . 106 به دلیل شکل خاص قطعه عرض سنگ 50 سانتی متر خواهد بود.
  • در قسمت فاز دو ( قطعه 200 تا 258) برای قبور دو طبقه ابعاد سنگ باید 50 در 160 باشد.
  • نصب سنگ با ارتفاع قرنیز 10 سانتی متر غیر قانونی بوده اما در قطعات 1 تا 112 با صدور مجوز سازمان بلا مانع و مجاز است. ارتفاع قرنیز بیش از 10 سانتی متر غیر قانونی بوده و در صورت تغییر ندادن ابعاد، سنگ توقیف می گردد
  • در قطعات فاز 2 و فاز 3 ( قطعه 300 به بالا) بهشت زهرا سنگ ها به صورت هم سطح نصب می شوند.
  • جهت نصب سنگ مزار و دریافت مجوز از شنبه تا چهار شنبه هر هفته از ساعت ۸ صبح الی ۱۴ بعد از ظهر و در روز چهارشنبه تا ساعت ۱۲ ظهر بوده و بعد از این ساعات تعطیل است. همچنین در روز های پنجشنبه و جمعه به دلیل ازدحام و شلوغی امکان نصب هر سنگی ممنوع است.