در سالهای گذشته و تعدد آرامستانهای مختلف در شهر تهران ، مجموعه بهشت زهرا در سال 1345 طرح ریزی و در سال 1349 بهره برداری شد . قطعات بهشت زهرا در سه فاز احداث و توسعه یافته است و تقریبا 2 میلیون نفر در آن به خاک سپرده شده اند .بهشت زهرا در مجاورت اتوبان های خلیج فارس , اتوبان قدیم تهران – قم و بزرگراه شهید هاشمی قرار دارد و قطعات جدید بهشت زهرا که در فاز 3 هست در ضلع جنوبی جاده قدیم تهران – قم قرار دارد و ورودی آن از دو درب باب الحیدر و باب الحوایج امکان پذیر است.

قطعات بهشت زهرا

تاریخچه قطعات بهشت زهرا

بهشت زهرا ابتدا ۳۱۴ هکتار وسعت داشت که در سال ۱۳۷۶ بخش شمالی به مساحت ۱۱۰ هکتار و در سال ۱۳۸۷ بخش شرقی به مساحت ۱۶۰ هکتار خریداری و به آن اضافه شد.تا این لحظه مساحت بهشت زهرا به 600 هکتار رسیده است .قطعات 1 الی 19 جزو اولین قطعات در بهشت زهرا هستند . در قطعه 1 ردیف 1 شماره 1 اولین مرحوم خاکسپاری شده است که به تاریخ 1349 میباشد و هم اکنون سنگ مزار بر روی آن نصب شده است . این قطعات در نزدیکی درب باب الزهرا میباشند و نسبت به قطعات دیگر از قیمت بالاتری برخوردار هستند . قوانین خاصی در این قطعات لحاظ نشده است گرچه سنگ اکثریت آن در سایز بزرگ ( 180 در 60 ) کارگذاری شده است .

قطعات 20 الی 57 جزو قطعات معروف در آرامستان میباشد که اغلب برای شهدا اختصاص یافته است . این قطعات در بلوار شهدا و در نزدیکی درب اصلی باب الشهدا است . اگر شما به بهشت زهرا رفته باشید حتما این قطعات را مشاهده کرده اید . مهمترین اماکن و قطعات در این بین در ادامه توضیح داده شده است .از قطعات 80 الی 300 تقسیم بندی و اختصاصی در کار نیست . این بیشتر در نزدیکی درب باب الرضا قرار گرفته اند و جزو آخرین مقبره ها در ضلع شمالی جاده تهران – قم است . این قطعات در حال حاضر خرید و فروش میشوند و امکان پیش خرید را نیز دارند . از به نام ترین این قطعات میتوان به قطعه نام آوران , شهدای ارگ و قطعه هنرمندان اشاره کرد .

مشخصات قطعات بهشت زهرا

قبوری که در بهشت زهرا تهران قرار دارد هر کدام در یک قطعه واقع شده است . این قطعات هر کدام دارای شماره ای میباشد که از یک الی 328 تا به این لحظه میباشد . این قطعات در سه فاز دسته بندی میشود . فاز یک : از قطعات شماره یک الی 110 ، فاز 2 : از قطعه 110 الی 258 و فاز 3 : از شماره 300 الی 328 قرار دارد که شماره قطعه 300 به بالا به نام قطعات جدید نامیده میشود .

دسترسی به قطعات قدیم از اتوبانهای خلیج فارس ، تهران قم و بزرگراه شهید هاشمی میباشد و قطعات جدید از اتوبان تهران _ قم میباشد البته با احداث دسترسی جدید میتوانید از انتهای اتوبان هاشمی نیز به قطعات جدید دسترسی داشته باشید . در زمان ورود به این اتوبانها و نزدیک شدن به بهشت زهرا تابلوهای راهنمای برای دسترسی راحت تر قرار داده شده است .

از قطعات معروف در بهشت زهرا میتوان به قطعه شهدا ، هنرمندان و نام آوران اشاره نمود که برای خاکسپاری در این قطعات نیازمند مجوز میباشد . به طور کلی قطعات بهشت زهرا به 6 دسته تقسیم میشوند :

  • قطعه عمومی
  • قطعات شهدا
  • قطعات خانواده شهدا (صالحین)
  • قطعه هنرمندان ، نام آوران و اصحاب رسانه
  • آرامکاه خانوادگی
  • قبور خانوادگی

قطعه عمومی : در اين قطعه كه قبور آن بصورت سه طبقه ايجاد شده ، به جهت دفن درگذشتگان در طبقه اول هيچگونه هزينه اي بابت قبر دريافت نمی گردد و فقط هزينه خدمات شامل: (( حمل متوفي با آمبولانسهاي جديد از سطح شهر تهران، تغسيل، تكفين، نماز ميت، حمل به قطعات، تدفين، همسطح سازي قطعه و نصب سنگ)) طبق نرخ مصوب جهت استفاده كنندگان از قطعه عمومي سه طبقه دریافت می گردد

قطعات شهدا :اين‌ قطعات‌ كه‌ ابدان‌ مطهرشهداي‌ گرانقدر انقلاب‌ اسلامي‌ و دفاع مقدس رادرخود مدفون‌ دارد، همه‌ روزه‌ مورد بازديد زايران‌ وخانواده‌هاي‌ معظم‌ شهدا ومهمانان‌ ديگر از اقصي‌نقاط‌ كشور و جهان‌ است‌.

قطعات خانوداده شهدا :اين‌ قطعات‌ محل‌ دفن‌ بستگان‌ درجة‌ اول‌ «شهيد» شامل‌: پدر،مادر،همسر،وفرزند شهيد و جانبازان بالاي 25 درصد بوده‌ كه‌ بانامه‌رسمي‌ وتأييديه‌ بنياد شهيدانقلاب‌ اسلامي‌ تهران‌ بزرگ‌ انجام‌ مي‌پذيرد.

قطعه هنرمندان ، نام آوران و اصحاب رسانه : اين‌ دو قطعه‌، هنرمندان‌،نويسندگان‌ ونام‌آوراني‌ كه‌ به‌ نوعي‌ درراه‌ اعتلاي‌ نام‌ ايران‌ اسلامي‌ تلاش‌ نموده‌اند رادرخود مدفون‌ دارد.

آرامکاه خانوادگی : آرامگاه‌هاي خانوادگي‌ ‌داراي‌ 67مترمربع‌ مساحت‌، شامل‌ 25 قبريك‌ طبقه‌ بوده كه‌ قابل‌ تبديل‌ به‌ دوطبقه‌ و 3 طبقه مي‌باشد و در طول سال برای نگهداری آن از بازماندگان مبلغی دریافت میگردد.

قبور خانوادگی : اين قبور در گوشه اي از فضاي روباز قطعات دوطبقه ايجاد شده و داراي 10 قبر سه طبقه مي‌باشد.

نقشه بهشت زهرا

در این قسمت از مقاله مسیرهای دسترسی به بهشت زهرا و همینطور قطعات آن را برای شما قرار داده ایم ..

نقشه بهشت زهرا

نقشه بهشت زهرا

بخش های مختلف بهشت زهرا

سازمان بهشت زهرا دارای بخش های مختلفی میباشد . اداره فضای سبز ، خدمات ، تولیدات بتنی ، اداره غرفه ها ، حمل موتفی با آمبولانس ، خدمات بهشت زهرا ، اداره سالنهاي سوگواري و خدمات سرويس هاي بهداشتی را میتوان نام برد .از مهم ترین بخش خای این سازمان میتوان به قسمت عروجیان اشاده نمود .

سالن عروجیان : سالن عروجیان بهشت زهرا وظیفه امور اداری خاکسپاری و همینطور خدمات شست و شو میت ، خرید و آماده سازی قبر را بر عهده دارد . برای طی کردن مراحل خاکسپاری نیاز هست که به سالن عروجیان در بهشت زهرا مراجعه کنید و ضمن باطل کردن شناسنامه و دریافت گواهی فوت ، اقدام به پذیرش متوفی در بهشت زهرا نمایید و کارهای اداری آن را انجام دهید .

سامانه رزرو خدمات بهشت زهرا

این سامانه برای رزرو خدمات بهشت زهرا از جمله : رزرو میز صندلی سایبان ، خدمات اکو و مداح ، اجرای مراسم ترحیم عرفانی  ،خواننده و نوازنده نی ،  پذیرایی شامل : چای و نسکافه ، نوشیدنی ، حلوا و خرما ، پک میوه و بسته های پذیرایی طراحی و شما میتوانید کلیه خدمات مورد نیاز خود را برای برگزاری مجالس ترحیم و یادبود در این سامانه به صورت آنلاین سفارش دهید .

مشاوره و رزرو خدمات در قطعات بهشت زهرا

برای دریافت مشاور و همینطور سفارش انواع خدمات مورد نیاز در سر مزار به صورت جزیی و کلی میتوانید به فروشگاه هجران به آدرس زیر مراجعه کنید و یا با شماره های زیر تماس بگیرید تا ضمن دریافت مشاور رایگان ، رزرو خدمات خود را انجام دهید.

02191016474 – 09396170354