پس از مرگ عزیزان برگزاری مراسم ترحیم به یاد عزیز از دست رفته ،  از مهم ترین موارد میباشد . این مجالس را در سر مزار ، مسجد ، تالار پذیرایی ، هتل یا منزل و سالن اجتماعات گرفته میشود . برگزاری مراسم ترحیم در منزل برای مناسبت های شام غریبان ، سوم و هفتم  چهلم و سالگرد از دغدغه های بازماندگان میباشد . مجموعه خدمات ترحیم هجران با سابقه طولانی در تشریفات مجالس ختم کلیه امکانات لازم را برای برگزاری بهترین مراسم در منزل یا سالن اجتماعات فراهم می آورد .

برگزاری مراسم ترحیم در منزل

برگزاری مراسم ترحیم در منزل شامل چیست

برای برگزاری مراسم ترحیم در منزل یا سالن اجتماعات فراهم آوردن امکانات متعددی برای میزبان با توجه به مشغله های فراوان بسیار مشکل میباشد .از این رو مجموعه هجران کلیه این امکانات را فراهم مینماید . برگزاری این نوع مجالس دارای موارد متعدد و بخش های مختلفی میباشد که شامل : تهیه میز و صندلی ، ظروف کامل پذیرایی ، رومیزی ، تهیه اقلام پذیرایی از جمله : میوه ، حلوا و خرما ، آب میوه و آب معدنی ، چای و نسکافه ، مهماندار ، گل آرایی و شمع آرایی ، میز یادبود ، تجهیزات صوت و تصویر ، اجرای مراسم ترحیم عرفانی یا مداحی ، سرو شام میباشد که هر کدام از این موارد  به شرح زیر میباشد .

تشریفات مراسم ترحیم

تشریفات مراسم ترحیم هجران

میز و صندلی مراسم ترحیم :

میز و صندلی از ارکان اصلی لوازم مجالس میباشد . صندلی دارای انواع متفاوتی از جمله : تاشو پشت کوتاه ، تاشو پشت بلند ، شیواری سفید یا مشکی میباشد . میز در ابعاد مختلف به صورت مستطیلی یا گرد میباشد که امکان چینش 4 الی 8 نفر را با توجه به ابعاد دارا میباشد .

رومیزی : پس از انتخاب میز و صندلی ، انتخاب رومیزی برای مراسم ترحیم میباشد . شما میتوانید به دو صورت رومیزی کاملا مشکی یا ترکیبی از سفید و مشکی استفاده نمایید که بستگی به سلیقه میزبان دارد .

ظروف پذیرایی

ظروف پذیرایی برگزاری مراسم ترحیم در منزل یا سالن اجتماعات شامل : بشقاب ، پیش دستی ، فنجان ، شربت خوری ، کارد و چنگال ، قاشق و چنگال ، دیس میوه ، دیس شیرینی ، سوپینگ ، دسرخوری ، نمکدان ، جا دستمالی ، لیوان ، قندان ، لوازم کامل سر چای و نسکافه ، سینی پذیرایی ، انواع سوفله خوری ، میوه خوری و شیرینی خوری و غیره میباشد .

پذیرایی مراسم ترحیم

در برگزاری مراسم های ترحیم ، از حلوا و خرما ، میوه یا پک میوه ، چای و نسکافه ، آب میوه و آب معدنی ، انواع نوشیدنی و غیره میباشد و برای شام یا نهار بنا به سفارش میزبان از کیترینگ هجران تهیه میشود .

حلوا و خرما : از زمانهای گذشته تا به الان در مراسم های سوگواری از حلوا و خرما به عنوان اصلی ترین نوع پذیرایی در مجلس ختم استفاده میشده است . حلوا و خرما مورد استفاده از مجموعه هجران از بهترین و باکیفیت ترین مواد اولیه تهیه میشود . انواع حلوا شامل : حلوا زعفرانی ، پسته ، بادام ، گل سرخ ، حلوا بوتیکی ، ترحلوا ، زنجبیل با تزیین های بسیار زیبا مورد استفاده قرار میگیرد .

پک میوه : بسته های پذیرایی هجران با بسته بندی مناسب پذیرایی مراسم ترحیم با بهترین کیفیت و میوه های تازه و شسته شده میباشد . پذیرایی میوه میتواند به صورت دیس بر سر هر میز باشد و یا به صورت بسته پذیرایی که با اقلام مختلف از جمله : چند نوع میوه ، آب میوه ، کیک ، حلوا و خرما تک نفره ، پک دستمال کاغذی ، کارد و نمک و غیره باشد.

مهماندار : نیروی پذیرایی خانم یا آقا تعلیم دیده و آشنا با اصول مهمانداری و آداب پذیرایی می داند دقیقا چگونه در مهمانی ها و مراسم رفتار کند و از مهمانان پذیرایی کند. این مورد که میزبان مداوم مواردی را به مهماندار خانم گوشزد کند از ایرادات شایعی می باشد که صاحبان مجالس از آن بیزارند و متاسفانه افراد ناوارد همواره با این موضوع درگیر هستند.

اغلب در مجالس بزرگ به چند مهماندار به طور هم زمان نیاز است. لازم است تا یک مهماندار کنار ورودی سالن پذیرایی بایستد تا در هنگام ورود مهمان ها با خوشرویی مهمانان را راهنمایی کند. شاید برخی از مهمان ها با سالن و فضای مهمانی غریبه باشند و نیاز به راهنمایی داشته باشند. هرگز ورودی را بدون مهماندار مجالس رها نکنید.

چنانچه برخی از مهمانان نیاز به کمک داشتند این وظیفه خدمه پذیرایی است که به آنان کمک کنند. برای مثال مهماندار مجالس باید به افراد سالمندی که در راه رفتن مشکل دارند و از عصا و ویلچر استفاده می کنند کمک کرده و تا میز پذیرایی همراهی شان کنند. بهتر است مهماندار برای مهمونی، تردد بیش از حد لزوم نداشته و تنها در مواقع لزوم برای پذیرایی به مهمانان حاضر شوند تا مانع راحتی مهمانان نشوند.

مهماندار مجالس هجران همه آموزش دیده هستند و کاملا با آداب پذیرایی از مهمان و مهمانداری آشنایی کامل دارند. مهماندار خانم و آقا هجران ترحیم با لحن کوتاه و مودبانه با مهمانان برخورد می کنند. احترام به کارفرما و مهمانان از اصول مهم نیروهای پذیرایی هجران می باشد و در پایان باید با خوشرویی مهمانان را بدرقه کرده و کار را طبق خواسته مشتری که از ابتدا بیان شده است، به اتمام می رسانند.

اجرای مراسم ترحیم

از مهم ترین بخش های برگزاری مراسم ترحیم در منزل ، اجرای مراسم میباشد . اجرای مراسم ترحیم به دو صورت انجام میگیرد . مذهبی با عرفانی

مذهبی : در این نوع اجرا که به صورت مذهبی انجام میشود ، وظیفه اجرا بر عهده مداح مجموعه هجران میباشد که پس از خیر مقدم و اعلام برنامه و تشکرات به قرائت قرآن میپردازد و سپس اشعاری در وصف دنیا ، وصف زنده یاد ( پدر ، مادر ، خواهر ، برادر ، فرزند ) خوانده میشود ، در مواقعی ذکر حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) نیز اجرا میشود و در آخر روضه ای در وصف اهل بیت اجرا میگردد.

عرفانی : در این نوع اجرا که به اجرای مراسم ترحیم عرفانی شهرت دارد ، در فضایی از موسیقی عرفانی و سنتی به همراه سازهای نی ، دف و تار و دیگر سازهای موسیقی سنتی ایران اجرا میگردد . خواندن اشعاری از بزرگان شعرای ایران زمین از جمله : حافظ ، سعدی ، مولانا و شعرای معاصر مانند پروین اعتصامی . خواندن اشعاری در وصف زنده یاد : پدر و مادر ، خواهر و مادر ، فرزند و اجرای تصنیف های ماندگار موسیقی ایران زمین از بهترین خوانندگان کشور از جمله : استاد شجریان ، همایون شجریان ، استاد بنان ، علیرضا قرانی ، مرضیه ، عمادرام ، علی زندوکیلی ، احسان خواجه امیری و غیره اجرا میگردد .

گروه موسیقی عرفانی آوای هجران با سابقه طولانی اجرای مراسم ترحیم در تهران و شهرهای مختلف کشور مورد تایید مجموعه هجران میباشد . جهت مشاهده نمونه کامل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

تصاویر خدمات مجالس هجران

سفارش

برای مشاوره رایگان و رزرو خدمات به صفحه ارتباط با ما مراجعه کنید و یا با شماره های زیر تماس بگیرید .

09396170354 – 09126170354 -02191016474