با درگذشت عزیزان ، هماهنگی برگزاری مراسم یادبود از اولویت های بازماندگان میباشد و جزو سخت ترین کارها میباشد . حال اگر عزیز درگذشته در خارج از کشور باشد ، سردرگمی زیادی بابت انتقال و هزینه انتقال جنازه به ایران برای بازماندگان به وجود میاید . تعدادی از عزیزان بنا به وصیت عزیز درگذشته یا به خواست بازماندگان میبایست خاکسپاری را در داخل کشور انجام دهند و مراحل انتقال جسد را از ابتدا انجام دهند . در این مقاله کلیه مراحل از ابتدا تا انتها شرح داده است .

هزینه انتقال جنازه به ایران

مراحل ارسال و انتقال جنازه به ایران

بازگرداندن جنازه از خارج کشور به ایران دارای دو حال برای بازماندگان میباشد :

1- بازماندگان در کشور مبدا حضور دارند :  اگر اعضای خانواده یا بستگان شخص متوفی در همان کشور حضور داشته باشند می توانند به همراه گواهی فوت به یکی از نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در آن کشور مراجعه کنند و فوت آن شخص را ثبت نمایند.نمایندگی ایران موظف هست است که برای صدور مدارک و حمل جنازه به ایران اقدامات لازم را در سریعترین زمان ممکن انجام دهد.

2- بازماندگان در کشور مبدا حضور ندارند و باید از داخل ایران تقاضای انتفال جسد را بدهند .

ارائه مدارک از خارج کشور  در صورتی که بازماندگان در خارج مشور و مبدا باشند میتوانند مراحل زیر را دنبال کنند . برای اینکه مسئولان مربوطه بتوانند جسد را به ایران منتقل کنند می بایست یکسری مدارک شناسایی مربوط به شخص متوفی را به آنها تحویل دهید.

مدارک شامل موارد زیر می باشد:

  • اصل و کپی مدارک شناسایی بازمانده و شخص متقاضی انتقال
  • کارت ملی و اصل شناسنامه شخص متوفی و همسرش
  • اصل گذرنامه ایرانی متوفی
  • اصل گواهی فوت که توسط کشور مبدا مهر و امضا شده باشد
  • اصل گواهی علت فوت متوفی که توسط بیمارستان مبدا صادر میشود
  • اصل گواهی بهداشتی جنازه با مهر و امضای بیمارستان که نشانگر عدم وجود بیماری مسری باشد
  • رونوشت یا تصویر بارنامه که شرکت حمل صادر کرده است
  • ارسال اطلاعات کامل پرواز شامل : شماره پرواز و نام شرکت هواپیمایی
  • آدرس بستگان درجه یک در کشور مقصد که ایران میباشد

مهم : این نکات مهم را مدنظر داشته باشید تا بتوانید به سرعت کارهای انتقال را انجام دهید .

  • اگر متوفی بطور غیر طبیعی فوت کرده باشد باید علاوه بر مدارک بالا اصل گواهی پزشکی قانونی و گزارش پلیس محلی را هم داشته باشید
  • چنانچه نمایندگی جمهوری اسلامی بخواهد همراهان متوفی باید تمامی مدارک را ترجمه کنند

ارسال مدارک از ایران :

اگر خانواده یا بستگان فرد فوت شده در ایران باشند و بخواهند جسد متوفی به ایران بازگردانده شود بایستی به اداره سجلات و احوال شخصیه که در ساختمان شماره 3 وزارت امور خارجه در تهران واقع شده است مراجعه کنند و با قرار دادن وثیقه یا پذیرفتن تعهدات مالی درخواست حمل جنازه به ایران را ارائه کنند.

بعد از آن وزارت امور خارجه در ایران مجوز پرداخت هزینه های کفن و دفن را به سفارت ایران در کشور مبدا انتقال می دهد و فرایند حمل جنازه رسما آغاز می گردد.

لازم به ذکر است که شرکت های کفن و دفن در کشور مبدا گواهی بهداشتی، گواهی حمل و نقل، گواهی مومیایی شدن را ارائه می کنند.

آماده کردن جنازه و هزینه انتقال جنازه به ایران

هزینه انتقال جنازه به ایران

به طور کلی اجسادی که نیاز به انتقال به سایر کشور‌ها داشته باشند، مومیایی شدن آن‌ها جزو قوانین جاری هر کشوری میباشد تا از این طریق از روند فساد جسد جلوگیری شود.

فرایند مومیایی در پزشکی قانونی انجام میشود و مدت زمان آن حداکثر 7 ساعت میباشد .لذا شما میتوانید در این زمان هم کارهای مربوط به حمل جنازه به ایران را پیگیری کنید . تا زمانیکه که کارهای حمل انجام گردد جسد در سردخانه نگهداری می شود و پس از آن جنازه داخل تابوت قرار گرفته، پلمپ شده و به نماینده حمل تحویل می گردد. پس از انتقال متوفی به فرودگاه، جنازه توسط ماشین های مخصوص به قسمت بار حمل شده و در همانجا می ماند تا کارهای گمرکی انجام شود.

همراه متوفی با نماینده شرکت هجران مدارک را به پلیس فرودگاه تحویل می دهد.پلیس پس از دریافت نامه سفارت گذرنامه متوفی را باطل می کند و اجازه حمل جسد را صادر می نماید.

سپس نماینده هجران بارنامه نهایی را به همراه تگ های مربوط صادر کرده و شما بعد از پرداخت هزینه حمل جنازه با هواپیما تابوت از ایکس ری رد شده و وارد هواپیما می گردد.

ترخیص جسد از گمرک

یکی از مراحل اصلی انتقال جسد به ایران، ترخیص جسد از گمرک است. کارهای گمرکی نیاز به دانش و اطلاعات خاصی دارند. از این رو بهتر است در این هنگام از افراد آگاه و خبره‌ای کمک بگیرید تا این مراحل با سرعت بالا و بدون کوچک‌ترین مشکلی انجام گیرند. معمولا شرکت انتقال جنازه بهترین مورد برای ترخیص جنازه است. انتقال جنازه از کشورهای بسیاری مانند آمریکا، استرالیا، کانادا و کشورهای عربی امکان پذیر است.

ترخیص جنازه از فرودگاه

هزینه انتقال جنازه به ایران

ترخیص متوفی از فرودگاه دارای پروسه ای طولانی میباشد که نیازمند گواهی ها و وکالت های متعددی جهت ترخیص از فرودگاه میباشد .

به محض اینکه جنازه به ایران می رسد با توجه به خط هوایی که بار را حمل کرده بایستی قبض انبار و ترخیصیه را از آنها دریافت کنید.معمولا در ایران خط هوایی ایران ایر و ماهان ترخیصیه کلیه خطوط هوایی را می دهند.پس به آنجا مراجعه می کنید و هزینه ترخیصیه که با توجه به نوع ایرلاین بین 1 تا 1500000 تومان می باشد را پرداخت می کنید.

بعد از گرفتن این قبض و یکسری فرایند های دیگر جنازه آماده بردن می گردد.فقط بایستی از قبل با بهشت زهرا هماهنگ کنید تا برای جنازه آمبولانس ارسال کند که هزینه آن جداگانه محاسبه می شود.

شرکت هجران قادر است جنازه های شما را به بهترین شکل ترخیص کند برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

انتقال جنازه به بهشت زهرا

پس از طی کردن کلیه مراحل ترخیص از فرودگاه و تایید مسئولین فرودگاهی برای خروج جنازه از فرودگاه مرحله انتقال آن به بهشت زهرا یا سایر آرامستانهای استان تهران شروع میشود . در این مرحله با هماهنگی با آرامستان مربوطه و رزرو آمبولانس حمل متوفی ، جنازه به بهشت زهرا منتقل میشود و آماده پذیرش و انجام امور اداری که به مجموع آن خدمات بهشت زهرا و سر مزار میگویند آماده میشود .

هزینه انتقال جنازه به ایران

انتقال جنازه به شهرستان

بعد از ترخیص متوفی از فرودگاه، زمان انتقال جنازه به قبرستان می‌رسد تا مراسم کفن و دفن انجام گیرد. اگر شخص متوفی در تهران به خاک سپرده نشود و در وصیت نامه‌اش شهر دیگری را به عنوان شهر تدفین معرفی کرده باشد؛ باید بعد از فرودگاه با روش‌های ریلی، زمینی و هوایی به شهر موردنظر انتقال داده شود. بهتر است انتقال جسد با آمبولانس‌های ویژه‌ای انجام گیرد و همچنین تمام هماهنگی‌های لازم با فرودگاه‌ها یا راه آهن‌های شهرهای مبدا و مقصد انجام گیرد.

هزینه انتقال جنازه به ایران

در تمام مطالبی که تا اینجا ارائه شد مراحل انتقال جنازه بررسی شد . برای دریافت هزینه انتقال باید به این مورد توجه داشته باشید که یک سری از هزینه ها به عنوان هزینه کارهای اداری ، ترجمه ، مومیایی کردن میباشد و مهم ترین و اصلی ترین هزینه ، انتقال جنازه با هواپیما و هزینه شرکت های هواپیمایی میباشد .

هزینه حمل جنازه با هواپیما به خط هوایی که می خواهد جسد را حمل کند و همچنین وزن و ابعاد تابوت بستگی دارد.البته وزن تابوت معمولا چیزی حدود 100 تا 120 کیلو تخمین زده می شود.

خطوط هوایی قطر، امارات، لوفتانزا، ماهان و ایران ایر خدمات حمل جسد به خارج از کشور را ارائه می کنند اما هرکدام شرایط بخصوصی دارند و هزینه حمل جسد با هواپیما های آنها متفاوت است.معمولا خطوط خارجی هزینه حملشان بالاتر است.

و از انجاییکه جنازه در قسمت خاصی از هواپیما که شرایط دمایی مخصوصی دارد قرار می گیرد مسلما هزینه آن با بار معمولی فرق دارد.هزینه حمل جنازه معمولا از یک بار عادی بیشتر است و با توجه به رویه های خطوط هوایی مختلف این قیمت فرق دارد.اما بطور معمول هزینه حمل جنازه 3 برابر نرخ نرمال یک بار عادی است.

در حالت کلی مجموع این هزینه ها به نوع خطوط هوایی و وزن بار بستگی دارد. جنازه به دلیل شرایطی که دارد باید در بخش خاصی از هواپیما قرار گیرد تا دمای موردنیاز برای حفظ و نگهداری آن وجود داشته باشد، به همین دلیل هزینه آن با هزینه بارهای دیگر متفاوت است. همچنین فاصله کشور مبدا تا مقصد نیز بر هزینه‌های ارسال جنازه به ایران تاثیر می‌گذارد.

معرفی خدمات هجران

مجموعه خدمات ترحیم هجران کلیه خدمات انتقال جنازه به ایران و بهشت زهرا و مجموعه خدمات خاکسپاری را با بالاترین امکانات و کیفیت انجام میدهد این خدمات شامل موارد زیر میباشد :

  • انتقال جنازه به کشور
  • انتقال به بهشت زهرا
  • انجام کلیه امور ارادی و پذیرش متوفی در بهشت زهرا
  • انجام کایه خدمات تشریفاتی مراسم ترحیم
  • رزرو میز صندلی سایبان : برای مراسم خاکسپاری در سر مزار نیازمند فراهم آوردن امکانات متعددی از جمله میز صندلی و سایبان میباشید که مجموعه هجران این خدمات را به بهترین شکل ممکن انجا میدهد .
  • اکو و مداح یا کروه موسیقی : باری اجرای مراسم ترحیم و اجرای خاکسپاری و قرائت تلقین نیازمند سیستم صوتی با کیفیت یا اکو به همراه مداح میباشید . به جای مداح میتوانید از گروه موسیقی ترحیم عرفانی که شامل خواننده و نوازنده نی میباشد نیز استفاده کنید .
  • کلیه خدمات پذیرایی : ارائه کلیه خدمات پذیرایی شامل پذیرایی : پک میوه ، حلوا و خرما ، آب میوه و آب معدنی ، چای و نسکافه ، نوشیدنی های مختلف ، مهماندار
  • طراحی و اجرای میز یادبود
  • نصب سیستم گرمایش و سرمایش
  • تاج گل و گل آرایی
  • ایاب و ذهاب
  • تصویربردرای و پخش زنده مراسم ترحیم برای خارج و داخل کشور

نحوه سفارش

برای ثبت سفارش میتوانید به فروشگاه هجران ترحیم مراجعه کنید و یا برای دریافت مشاوره رایگان و رزرو کلی مراسم ترحیم با شماره های زیر تماس بگیرید :

09396170354 – 09126170354 – 02191016474