مداحی با نی و دف

با توجه به مشکلات عاطفی که پس از مزگ عزیزان بازماندگان با آن مواجه میشوند ، اجرای مراسم ترحیم میتواند تسکینی باشد بر داغ عزیزان . در گذشته مراسم ترحیم توسط مداح اجرا میشد و در طول زمان مداحی با نی و دف مورد استقبال برگزارکنندگان مراسم ترحیم و یادبود قرار گرفت.

مداحی با نی و دف
مداحی با نی و دف

نحوه اجرای مراسم ترحیم :

در این نوع اجرا ، مداح مراسم را با قرائت قرآن و سپس اعلام مراسم و تشکرات آغاز میکند ، پس از آن با همراهی نوازنده نی شروع به خواندن اشعاری در وصف دنیا و … مینماید . پس از خواندن این اشعار با همراهی نوازنده نی و دف شروع به اجرای اشعاری با ریتم مناسب مراسم ترحیم مانند : عجب رسمیه ( رسول نجفیان) ، گلپونه ها (ایرج بسطامی) و … مینماید.

در حالت کلی اجرای این نوع مراسم با زمینه مذهبی انجام میشود و اگر مایل به اجرای مراسم عرفانی باشید ، میتوانید از گروه موسیقی ترحیم برای اجرا استفاده کنید.

مدت زمان اجرا :

مدت زمان اجرای مراسم ترحیم توسط مداح به همراه ساز یکساعت میباشد که معمولا در تالارهای پذیرایی ، منازل ، سر مزار و … در صورتی که وعده نهار یا شام برای میهمانان تدارک دیده شده باشد ، یکساعت قبل از سرو غذا مراسم برگزار میگردد.

تفاوت مداحی با نی و دف با موسیقی ترحیم :

مداحی با نی و دف
مداحی با نی و دف

همانطور که قبل تر ذکر شد مراسمی که توسط مداح اجرا میگردد به طور معمول با زمینه مذهبی اجرا میگردد و مداح علاوه بر قرائت قرآن و اجرای مدح های مختلف میتواند روضه در مدح اهل بیت (ع) و همینطور زبان حال بازماندگان را قرائت کند ، در صورتی که در مراسمی که گروه موسیقی ترحیم انجام میدهند ، زمینه اصلی مراسم عرفانی میباشد که با خواندن اشعار حافظ ، مولانا ، پروین اعتصامی و … شروع میشود و گروه با اجرای تصنیف های موسیقی سنتی و پاپ ، در فضایی از موسیقی عرفانی به اجرای مراسم میپردازند.

جهت مشاهده نمونه اجرای مراسم ترحیم عرفانی گروه موسیقی ترحیم آوای هجران کلیک کنید

موسیقی مراسم ترحیم
اجرای مراسم ترحیم عرفانی

بهترین مکان برای اجرای مراسم :

این نوع مراسم در بهشت زهرا (س) ، تالار ، رستوران ، منزل و سالن های برگزاری مراسم یادبود به مناسبت های : خاکسپاری ، شام غریبان ، سوم ، هفتم ، چهلم و سالگرد برگزار میگردد. بهتر در مراسم خاکسپاری و بهشت زهرا از مداح به همراه ساز نی استفاده نمود و اجرای ساز دف در سایر مکان های برگزاری مراسم استفاده شود.

هماهنگی و مشاوره :

جهت هماهنگی و مشاوره ، دیدن نمونه اجرای مراسم ترحیم در صفحه تماس با ما ، در ارتباط باشید تا کارشناسان بتوانند در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند.